VIDEOER FRA J.DK
Kalender
NYT FRA HANNE DAHL

Bestil her nyhedsbrevet om mit fokus i EU-Parlamentet.

HANNES BLOG

Abonnér her på tanker om stort og småt fra min hverdag i EU.

Blog med Hanne Dahl
Debat: Forældet tankegang om biler i EU

Debat: Forældet tankegang om biler i EU

Bragt i Ingeniøren 28.  november 2008
CO2-udledningen fra biler er et aktuelt emne i EU netop nu. Europa-Parlamentets Miljøudvalg har stemt for, at bilproducenterne fra 2012 skal levere biler, som gennemsnitligt ikke udleder mere end 120 gram CO2 per kilometer. Dette vil betyde en nedgang i CO2-udledningen i EU- men langt fra nok. Vi må derfor også finde andre veje for at mindske CO2-udslippet endnu mere drastisk. Elbiler må længere frem i lyset og ud på vejene.



Elbiler har mange fordele i forhold til almindelige biler med forbrændingsmotorer. Ikke alene er de næsten støjfri, de forurener næsten heller ikke og så har de ikke mindst en meget højere energieffektivitet.
Elmotoren er rent faktisk den motor, der har den største energieffektivitet på omkring 90 pct. Imponerende, ikke mindst sammenlignet med den traditionelle forbrændingsmotor, der kun ligger på omkring 20-30 pct. Med en eldreven bil opnår man altså ikke blot en reduktion i CO2-udledningen, men også en markant bedre udnyttelse af energien.

En kraftig udskiftning af den nuværende bilpark med flere elbiler kan dog ikke stå alene og den fulde effekt opnås kun, hvis også opladningen af bilerne sker med CO2-neutral energi fra blandt andet sol og vind. Elbilernes millioner af batterier, der jævnligt skal oplades, kan nemlig være med til at løse nogle af den vedvarende energis lagringsproblemer. Ved at benytte energien her, vil den vedvarende energi således også være til rådighed og gøre gavn, når det er vindstille, eller når solen ikke skinner.

Det er derfor også vigtigt at se på lagringsformen. En vigtig del af en fremsynet politik på området bør nemlig være, at elbilerne forsynes med lithiumbatterier, frem for de blybatterier der findes i mange biler i dag. Det skal de, fordi lithiumbatterier har et væsentligt mindre energitab, sammenlignet med blybatterier. En elbil der drives af blybatterier vil derfor også kun have en effektivitet og ydeevne på 50-60 pct. Det er ganske vidst væsentlig mere end benzin- og dieseldrevne motorer, med deres 20-30 pct., men langt under, hvad der er muligt med eksempelvis computerstyrede lithiumbatterier. De har en effektivitet der kan nå helt op på 85-90 pct., ikke mindst fordi tabet ved op- og afladning er reduceret kraftigt. Med det såkaldte BMS-system, der computerstyrer opladning og afladning, sikrer man, at der opnås lang holdbarhed, stor effekt, hurtig opladning og cellerne i batteriet kan skiftes én for én i stedet for som i blybatterier, hvor hele batteriet må kasseres, når blot en celle går ned. Lithiumbatterier med BMS-styring er kendt teknologi i dag og er nu på vej til at gøre eldrift attraktivt overalt i vores hverdag: elbiler, elscootere og eltrucks.

Det der må til, er med andre ord store ambitioner og omtanke for fremtiden frem for hensynet til gammel teknologi og bilproducenter der er bange for at omstille sig. Når EU eksempelvis vil tillade bilproducenter at slippe udenom CO2-grænserne ved at betale bøder bøder der blot overføres til forbrugeren så er det et udslag af forældet tankegang.
Ligeledes går det ikke, blot at købe CO2-kvoter i udviklingslandene, der må ganske enkelt helt andre ting til: Eldreven transport kan spille en vigtig rolle i en ansvarlig klimapolitik samtidig med at byerne kan gøres mindre usunde at bo i.

Kommentar til indlæget:

Der er ingen kommentar endnu, vær den første til at skrive din mening!

Skriv din kommentar

Skriv kommentar

Skriv kommentar

Navn:
E-mail:
By:
Hjemmeside:

Skriv din kommentar:

Husk mine personlige oplysninger

Send mig en mail når andre skrive en kommentar

Please enter the word you see in the image below:


For at få profilbillede på din kommentar skal du oprette en bruger på gravatar.com og skrive din email.